نیکوترین اندوخته خود را کردار شایسته بدان( حضرت علی(ع)

"منشور اخلاقی شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه"

اصول اخلاقی شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه

  • حسن سلوک و مواجهه صادقانه، صمیمی، صریح و احترام اصیل و متقابل
  • انصاف و پای‌بندی به عدالت در دوگونه توزیعی و رویه‌ای
  • خیرخواهی و پرهیز از هرگونه داد و ستد ناروا و غیراخلاقی
  • قانون‌پذیری و پای‌بندی به مقررات و آیین‌نامه‌ها
  • رازداری، امانتداری و حفظ حریم خصوصی
  • انتقادپذیری، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری
  • نظم، آراستگی فردی و محیطی
  • تعهد حرفه‌ای و وفاداری سازمانی
  • صداقت و درستکاری در مقام اندیشه و عمل
  • پیش‌بینی‌پذیری نسبت به صاحبان حق و ذی‌نفعان
  • قدردانی و پرهیز از ناچیز انگاری خدمات و تلاش دیگران
  • رعایت تقوی و پارسایی در جنبه‌های فردی و اجتماعی
  • توجه به مسئولیت­های اجتماعی؛
  • حفاظت از محیط زیست و مصرف بهینه انرژی در راستای توسعه پایدار؛
  • توجه به حقوق و کرامت سرمایه­های انسانی؛
  1. کدهای اخلاقی در قبال مشتریان
  • همدلی، اعتماد متقابل، مواجهه عادلانه با منافع و حقوق مشتریان.
  • محرمانه بودن اطلاعات مربوط به مشتریان، این اطلاعات تحت هیچ شرایط در اختیار افراد غیر مجاز داخل و خارج از شرکت قرار نمی­گیرد.
  • پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، به موقع، دقیق و گره­گشایی از مشکلات مشتریان، به عنوان یک ارزش حاکم در شرکت، می­کوشیم تا با همه افراد سازمان و مراجعه کنندگان در شرایط مشابه، رفتار یکسانی داشته باشیم.
  • سرعت، دقت، سهولت و ارائه خدمات به موقع.
  • در صورتیکه هر یک از فعالیت­های این شرکت باعث بروز ناخرسندی شود، ما حق اعلام و پیگیری شکایت را برای همه به رسمیت شناخته و برای کمک به شاکیان تماس حضوری، تلفنی و یا پست الکترونیکی را به عنوان کانال­های دریافت شکایت معرفی می­نماییم.
  • همواره روحیه انتقادپذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیت­هایمان می­دانیم.

 

  1. کدهای اخلاقی در قبال منابع انسانی
  • منافع و اسرار کارکنان، امانت الهی نزد سازمان هستند و امانت داری و رازداری، وظیفه اخلاقی شرکت است.
  • حسن سلوک و حفظ احترام اصیل و کرامت انسانی همکاران، در هر شرایط کاری، اصل حاکم بر همه رفتارها و مقررات است.
  • مدیریت محیط کسب‏ و کار به گونه‌ای که احساس ارزشمندی، هدیه همیشگی سازمان به همکاران باشد.
  • پای‏بندی به انصاف و عدالت توزیعی و رویه­ای در همه شئون حرفه‌ای و پرهیز از هرگونه تبعیض.
  • اطلاع‏ یابی نسبت به هر آنچه با حقوق مادی و معنوی همکاران در ارتباط است.
  • اطلاع‏ رسانی شفاف، به‏ موقع، دقیق و کامل.
  • ایجاد فرصت­های برابر آموزشی برای ارتقاء شغلی همه همکاران.
  • حمایت از امنیت شغلی، آسایش و شادابی روحی و تعالی معنوی همکاران.
  • رعایت حریم خصوصی همکاران و حمایت سیستمی از حریم خصوصی آنان.
  • رعایت تناسب بین مسئولیت­‏ها، اختیارات و امکانات.
  • مواجهه صادقانه و صریح با کارکنان و پاسخگویی به آنان و اهمیت دادن به دیدگاه کارکنان.
  • برخورداری از حقوق عادلانه و متناسب با بازار کار، حق کارکنان است و ما خود را متعهد به تامین امنیت معیشتی کارکنان در جهت ارتقای آن در همه سطوح می‌دانیم.
  • قدردانی از حُسن همکاری کارکنان، آگاهی بخشی و دادن فرصت تغییر رفتار برای همکارانی که در فعالیت حرفه‌ای و رفتار خود کوتاهی دارند، دو مبنای اخلاقی نظام جامع پاداش و تنبیه است.
  • تصحیح و تسهیل ارتباط منابع انسانی با مدیران و ترویج الگوی رفتار ارتباطی مبتنی بر اقتدار و توام با صمیمیت وظیفه ما است.

 

  1. کدهای اخلاقی در قبال جامعه و منافع ملی
  • رعایت حسن هم جواری و احترام به حقوق همسایه­ها، مانند حق حریم خصوصی، حفظ آسایش و آرامش روانی، حساسیت نسبت به منافع مالی و معنوی همسایه‌ها و امانت داری نسبت به اموال آنان، رازداری و پاسخگویی در قبال آنان.
  • منافع ملی و آسایش جامعه، محور اصلی فعالیت‌های حرفه‌ای ما به هنگام مشارکت در اشتغال‏ آفرینی بارور و ارائه خدمات است. رعایت عدالت اجتماعی در ارائه فرصت­های اشتغال و ایجاد فرصت بهره‏ مندی افراد بومی از خدمات.
  • پیشگامی در امور خیریه و یاری رساندن به نیازمندان، به‏ ویژه در شرایط بحرانی و مشارکت در ارتقاء سطح رفاه عمومی جامعه بومی.
  • اعتماد به مردم، پاسخگویی در برابر انتقادها و چالش­های جامعه، توجه به دیدگاه‏­های عمومی و مواجهه صادقانه و صریح با رسانه‌های جمعی.
  • مشارکت در ترویج فرهنگ نشاط، شادی، امیدواری و اخلاق.
  • مشارکت در ارتقاء استانداردهای مرتبط با صنعت و ارتقاء کیفیت خدمات با هدف پرهیز از اسراف منابع موجود.
  • تلاش در توسعه دانش و فناوری و ارتقاء صنعت برای رهایی از هرگونه وابستگی و دستیابی به خودکفایی.
  • همکاری صادقانه و اثربخش با سازمان‌های نظارتی.
  • احترام به هنجارهای اجتماعی، ارزش‏ها و شعائر الهی.
  • بر اساس شعار کسب‏ و کار حلال، هرگز با افراد یا سازمان‏هایی که علیه منافع بشریت فعالیت می‏کنند، داد و ستد نخواهیم کرد.
  • به طور کلی توسعه مسئولیت­های اجتماعی به ویژه برای افراد بومی.

 

  1. کدهای اخلاقی در قبال تامین‏ کنندگان و پیمانکاران
  • مواجهه صادقانه، صریح و همراه با احترام اصیل و متقابل با تامین‏ کنندگان.
  • انصاف در عقد قرارداد، پای‏بندی به مفاد قرارداد و پرداخت به‏ موقع مطالبات.
  • خیرخواهی، تامین امنیت روانی، حمایت از جایگاه حرفه‌ای تامین‏ کنندگان، دوری از هرگونه ضرررسانی، رعایت حریم خصوصی تامین‏ کنندگان، رازداری و توجه به محرمانگی اطلاعات.
  • نسبت به آنچه از اموال، منابع انسانی و مالکیت معنوی تامین‏ کنندگان، در اختیار ما است، امانت دار هستیم.
  • تأمین‏ کنندگان، ما را همیشه نقدپذیر خواهند یافت. اطلاع‏ یابی از دیدگاه‏­ها و انتقادهای آنان و پاسخگویی به آنها.
  • حمایت معنوی از تامین‏ کنندگان، مساعدت و حسن همکاری در شرایط بحرانی و استمرار همکاری بر اساس رضایتمندی.
  • پیمانکاران و تامین‏ کنندگان را در رشد اخلاق حرفه‌ای یاری خواهیم کرد.
  • تعامل با تامین‏ کنندگان را بر بیان دقیق و شفاف انتظارات و تعهدات طرفین بنا می‌نهیم.
  • سرعت در انجام امور مربوط به حقوق تامین‏ کنندگان.
  • قدردانی از حسن همکاری تامین‏ کنندگان.
  • حمایت از حقوق قانونی کارکنان پیمانکاران.

 

  1. کدهای اخلاقی در حفظ محیط زیست
  • قانون‏ پذیری و پایبندی به استانداردهای زیست محیطی، استفاده از سیستم­های دوستدار محیط زیست و همکاری فعالانه با سازمان‌های مرتبط با محیط زیست و تلاش برای ارتقاء استانداردها، مسئولیت حرفه‌ای.
  • آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست به‏ ویژه برای کارکنان و پیمانکاران، تشویق عمومی نسبت به فعالیت‏های زیست محیطی.
  • ایجاد فضای سبز در محیط پروژه‌ها و مشارکت در توسعه ملی فضای سبز.
  • حمایت معنوی، مالی و علمی از دوستداران طبیعت و طرفداران حفظ محیط زیست.
  • صرفه‏ جویی در استفاده از منابع و توسعه برنامه‌های بازیافت را گامی مهم در حفظ محیط زیست می‌دانیم.